11 Aug

10 KOUČINGA PRASMES, KURAS NEPIECIEŠAMAS KATRAM LĪDERIM

Tā kā arvien vairāk kompānijas saprot ieguvumus no kouču algošanas, tās arī saprot ieguvumus no koučinga pieejas ieviešanas vadības stilā līderu ikdienā. Ir redzamas atšķirības starp vienkāršu priekšā teikšanu, ko darbiniekiem darīt, un darbinieka profesionālo attīstīšanu.

Forbes kouču padome (Forbes CoachesCouncil) ir nosaukusi koučinga prasmes, kurām ir jābūt katram līderim.

1. Izrādi empātiju.
Kāds, kurš līdera pozīcijā nespēj būt empātisks nekad nebūs līderis. Empātija ir spēja veidot kontaktu ar citiem bez nosodījuma vai personīga uzstādījuma. Attīstot šo prasmi, līderi var pieņemt grūtus un pat nepopulārus lēmumus ar savas komandas atbalstu, jo viņi uzticas, ka spēs tikt galā ar to lielāka kopējā gala mērķa vārdā. – Belinda Brauna (Belinda MJ Brown, Equanimity Executive, LLC)

2. Nebeidzama zinātkāre.
Zinātkāre ir kaut kas starp zināšanām un atklāšanu. Tā neļauj izpausties nosodījumam un iedrošina apdomāt un ietvert. Mēs visi esam dzimuši ar dabīgu zinātkāri un esam mācīti to apspiest efektivitātes vārdā. Mācies no bērniem – ļauj savai zinātkārei vaļu! – Jūlija Kolbresa (Julie Colbrese, Hot Coffee Coaching)

3. Spēj atpazīt stiprās puses.
Izcils līderis un koučs palīdzēs saviem cilvēkiem atklāt stiprās puses, tās izgaismos un izcels. Vispārpieņemts vadības stils saka, ka mums ir jāatrod un jāsalabo mūsu vājās puses. Šodienas līderiem jāspēj izmantot un gūt labumu no katra unikālās un stiprās savas komandas dalībnieka puses, lai nodrošinātu viņu izaugsmi iespējami plaši darbā un, lai viņi būtu arī veiksmīgi savas dzīves līderi. – Monika Katodžio (Monique Catoggio, Monique Catoggio, Inc.)

4. Proti būt partneris.
Gan izcils koučs, gan lielisks līderis ir priekšgalā, lai virzītu savu komandu pretī panākumiem. Lieliski līderi nav direktīvi, bet ir partneri. Vadīt nozīmē veidot vidi, kur indivīdi tiek sadzirdēti, pieredze ir vērtība un tā ir apsveicama, tad līdera smagie lēmumi ir komandas pieņemti. Komanda zina, ka līderis ir arī viņu uzvaras partneris. – Dženeta Zarecka (Janet Zaretsky, The Zenith Business)

5. Uzdod atvērtos jautājumus.
Pārāk bieži līderi komunicē no problēma–risinājums domāšanas pozīcijas. Atvērto jautājumu uzdošana var radīt iespējas jaunai rīcībai, jo tas burtiski izceļ cilvēkus no konkrētās problēmas. Pamēģini, piemēram, šo: “Ja nebūtu ierobežojumu un viss būtu iespējams, kā Tu rīkotos?” – Lorija Deirlija (Lori Darley, Conscious Leaders LLC)

6. Praktizē iesaistīto objektivitāti.
Lūgums pēc atgriezeniskās saites, var pamodināt mūsu iekšējo kritiķi un pamudināt uz emocionāli nokaitētām atbildēm. Tas var mums liegt iespēju attīstīties kā līderiem un pārraut uzticības saiti starp mums un darbiniekiem. Iesaistītā objektivitāte – būt pilnīgi emocionāli iesaistītam, saglabājot nenosodošu un objektīvu skatījumu – tā ir spēcīgākā koučinga prasme jebkuram līderim. – Liāna Laina (Lianne Lyne, PLP Coaching, LLC)

7. Prasme veidot stratēģisko vīziju pārmaiņām.
Cilvēku vadīšana un saskarsme prasa spēju radīt iespējas transformācijai un cilvēku vadīšanai uz tām. Patiesi līderi radīs pārmaiņas un vīziju citiem, lai to sasniegtu un veidotu viņus labākus, ne tikai organizāciju. Iedvesmojoši un pārdomāti pārmaiņu soļi savstarpējā mijiedarbībā, vadīs cilvēkus caur pārmaiņu ciklam ar mazāku turbulenci. – Džena Kelčnere (Jen Kelchner, TeenTrep.co)

8. Zini, kā veidot savus procesus.
Veidojot procesus jebkuram uzdevumam vai servisam, tie kļūst izmērāmi un atkārtojami. No tā izriet, ka vari bagātināt un nopulēt savu metodoloģiju, lai tā būtu vēl efektīvāka un atbilstošāka. Kas ir franšīze tās pamatos, tā ir vienkārši pārbaudītu procesu grāmata, vai ne? Pareizie cilvēki, ar pareizo produktu un pareiziem procesiem veido veiksmīgu ciklu tavam biznesam. – Korijs Bojazs (Cory Boyas, Cory Boyas)

9. Uzņemies atbildību par rezultātiem.
Spēja koučēt, nozīmē spēju zināt, pielietot un mācīt efektīvi. Tas nozīmē arī uzņemties atbildību par saviem un citu rezultātiem. Citiem vārdiem sakot, ja jūsu klientiem izdodas – sviniet. Ja jūs klientiem neizdodas, nepieņemiet, ka viņi nedara savu daļu, bet pārbaudiet, ko pats variet darīt labāk, efektīvāk vai savādāk. Tādā veidā, jūs vienmēr augat un attīstāties. – Treisija Repčaka (Tracy Repchuk, InnerSurf International Inc.)

10. Spēj uztvert un vadīt smalku sarunu.
Klausīšanās ir tikai puse no saskarsmes vienādojuma. Cik labi spēj klausīties, ko saki, kā saki un kad saki, ietekmē, vai tava ziņa sasniedz mērķi un, vai sasniedz gaidītos rezultātus. Līderi, kuri prot klausīties gan tekstu, gan zemtekstu, un, kuri atbild saprotamā valodā, mierīgi un atbilstošā tonī, uzlabos sniegumu un pacels darba prieku. – Beta Mastermane (Beth J. Masterman, Masterman Executive Coaching)

Materiāls sagatavots izmantojot www.forbes.com

Ja gribi apgūt biznesa koučingu akreditētā programmā latviešu valodā, tad mācības programmā “Līderis kā koučs” sākas 2. – 3. – 4. novembrī. www.bcoach.lv

Laura-Kursite_rounded_cornersRakstu sagatavoja: Laura Kuršīte, personīgās izaugsmes koučs (www.laurak.lv), Baltic Coaching Centre kouču trenere (www.bcoach.lv), ICF Latvia Valdes (2015-2018) locekle, Mag.Psych.