Viens, divi, … komanda?

Kāpēc mūsu komanda nesadarbojas? Kāpēc katrs iet savā virzienā? Kāpēc katrs ieracies savos darbos un neinteresējas, ko dara kolēģi? Ko ar to visu darīt, iesakiet, jūs taču esat konsultanti.

Šādus un līdzīgus jautājumus man ar kolēģiem nācies dzirdēt diezgan bieži – gan intervējot darbiniekus uzņēmuma diagnostikas ietvaros, gan runājot ar vadītāju vai personālvadītāju par esošiem izaicinājumiem.

Šajā brīdī uzdodu jautājumu – vai tā vispār ir komanda un vai tai tādai ir jābūt? Ļoti bieži apvienojot darbiniekus pēc funkcionālām pazīmēm, mēs viņus sākam saukt par pārdošanas komandu, marketinga komandu, projekta vadītāju komandu, neatkarīgi no tā, vai viņi atbilst komandas definīcijai un vai vispār viņiem jāstrādā kā komandai.

Vai pārdevēji, kas katrs tiecas uz savu individuālo mērķi, atbild par savu reģionu – vai viņi ir komanda? Tiešām?

Vai projektu vadītāji, kas katrs atbild par savu projektu un var nedēļām un pat mēnešiem nesatikties, ir komanda?

Mums patīk runājot par “savējiem” saukt viņus par komandu, jo skan jau skaisti – mūsu pārdošanas komanda, mūsu top vadītāju komanda… Problēmas sākas tad, kad mēs sagaidām no “komandas” dalībniekiem uzvedību atbilstoši komandas garam, vai arī rezultātu uzlabošanai sākam izmantot pieejas un instrumentus, kas paredzēt darbam ar komandu. Tad sākas pretestība, diskusijas, nav rezultātu uzlabošanās, viss process iet kā pa kalniem un lejām un beigās izgāžas un tiek meklēti jauni risinājumi.

Jau 6 gadus strādāju kopā ar Deividu Klaterbaku, vienu no komandas koučinga pamatlicējiem, vadu arī viņa veidotos komandas koučinga treniņus. Treniņa pirmo dienu gandrīz pilnībā pavadām runājot par to, kā saprast, vai komanda ir komanda, un ja nē, vai tai par tādu ir jābūt; kas tajā notiek un kādas pieejas izmantot, lai palīdzētu mainīties un attīstīties. Ir daudz jautājumu, ko varam uzdot gan dalībniekiem, gan iesaistītajām pusēm, bet 6 lietas ir kā kodols uz ko skatāmies, meklējot atbildi vai tās ir un vai tām ir jābūt:

  • Neliels skaits (daudzi pētījumi parāda, ka maksimālais efektīvas komandas lielums ir 8)
  • Kopīgs nolūks (purpose), kāpēc komanda eksistē
  • Vienoti snieguma mērķi, kuru sasniegšanā jāpiedalās visiem
  • Prasmes, kas papildina viena otru
  • Vienota pieeja darbam un sadarbībai
  • Savstarpējā atbildība

Un tikai tad, kad mums pašiem kļūst skaidra situācija un vajadzības, varam pateikt kādus instrumentus un pieejas izmantot.

Tuvākā komandu koučinga apmācības programma sākas 10. aprīlī. Vairāk informācijas http://openmind.lv/clutterbuck-riga/

Evija_Vashchenko 2Raksta autore:

Evija Vaščenko

Individuālais un komandu koučs

Konsultante, trenere

Coaching and Mentoring International

https://coachingandmentoringinternational.org

Tālrunis: 29468687

E-pasts: evija@openmind.lv

Who is ICF Latvia

You need update your bio: Edit your profile

[contact-form-7 404 "Not Found"]
[contact-form-7 404 "Not Found"]
[contact-form-7 404 "Not Found"]
BACK