“ICF Latvia” viceprezidente, “Eiro Personāls” konsultante un koučs (PCC) Laura Vanaga stāsta par koučinga nozīmi personāla atlases procesā.
Kā saprast, ka uzņēmumam ir nepieciešams piesaistīt kouču?
“Harvard Business Review” pētījums vēsta - mūsdienās 51% uzņēmumu uzskata, ka koučings ir būtiska uzņēmējdarbības stratēģijas sastāvdaļa. Jebkurš uzņēmums, kuram ir svarīga savu darbinieku pašsajūta un produktivitāte, centīsies palīdzēt darbiniekiem, lai uzlabotu viņu rezultātus profesionālajā izaugsmē. Kvalitatīvas apmācības var būt izaicinošas pat viskompetentākajiem vadītājiem, tāpēc vērtīgi piesaistīt profesionālu kouču, kurš palīdzētu efektivizēt vadītāja laiku un atbalstītu savus darba pienākumus veikt uz visiem 100%. Jebkurš darbinieks pieļauj kļūdas, taču reizēm šīs problēmas veicina tieši paši vadītāji, ignorējot darbinieku vēlmes/ieteikumus. Šādās situācijās ir vērts domāt par kouča piesaisti, kas palīdzēs gan vadītājam labāk vadīt savu komandu un arī ieklausīties darbiniekā, gan arī pašam darbiniekiem ļaus precīzāk un brīvāk izteikt savus ierosinājumus, lai neatgadītos negatīvas problēmsituācijas.
Ieguvumi no koučinga
Koučings uzņēmumam var sniegt dažādas priekšrocības. Piemēram, motivēt darbinieku, uzturēt lojalitāti un pat darba veiktspēju. Ja uzņēmumi savā komandā izmanto spēcīgus trenerus, tad uzņēmumam ir lielāka iespēja saglabāt konkurētspējīgu mūsdienu tirgu un nodrošināt tam labāku nākotni.
Darbiniekiem ir svarīga motivācija un novērtējums, tāpēc darbs ar kouču var ievērojami palielināt darbinieka piesaisti vienai darba vietai ilgtermiņā. Darbiniekus motivē arī regulāras sesijas komandās, kurās iespējams brīvi uzdot jautājumus.
Mēdz gadīties situācijas, kad personāla atlases laikā topošais kandidāts ir sevi nevainojami pierādījis, taču sākot strādāt, darbinieks nespēj darboties tādā līmenī, kā uzņēmums to gaida. Labā ziņa, ka koučs var palīdzēt ieraudzīt darbinieka talantus un uzlabot nepieciešamās kompetences un prasmes. Svarīgi, ka darbinieki no uzņēmuma puses izjūt lielu atbalstu, ja viņu pūles tiek novērtētas, tādā veidā rodas arī drošības sajūta.
Komunikācijai ir ļoti svarīga loma, lai tiktu uzklausītas un risinātas darbinieku problēmas un vēlmes. Koučings var būt ļoti vērtīgs process arī vadītājiem, lai noteiktu jomas, kurās darbiniekam ir sevi jāpilnveido, izvairoties no dažādu problēmu rašanās. Kouča palīdzība veido ne tikai pozitīvu vidi starp darbiniekiem, bet arī palīdz veidot jēgpilnas attiecības ar klientiem.
Atgriezeniskā saite
Arī koučam ir svarīgi saņemt atgriezenisko saiti, lai tas viņu motivētu turpināt darboties, tāpēc vislielāko prieku un gandarījumu koučam sagādās centīgi “klienti”, kuri apzināti piedalās sesijās un sasniedz vēlamos rezultātus. Pētījumi liecina, ka darbinieku prieks palielinās, ja vadītāji atzinīgi vērtē viņus un sniedz konstruktīvu kritiku. Pozitīva darba vide var palielināt darbinieka produktivitāti līdz pat 12% (pētījums: The Benefits of Coaching in the Workplace).
Veiksmīgs vadītājs un darbinieks ir tas, kurš vēlas augt un attīstīties, tāpēc ir jāpapildina gan savas zināšanas, gan arī dažkārt jādod iespēja kam jaunam (piemērām, piesaistīt uzņēmumam profesionālu kouču), lai neuzņemtos pārāk daudz uz saviem pleciem un neizdegtu. Arī pašiem vadītājiem ir nedaudz jākļūst par treneriem, lai smeltos enerģiju, radošumu un mācītos no cilvēkiem, ar kuriem strādā!
Avots:
http://www.eiropersonals.lv/aktualitates/2022/08/11/koucinga-nozime-personala-atlases-procesa